مقالات

صفر تا 100 خط تولید آدامس، ترکیبات آدامس + فواید و مضرات

خط تولید آدامس

تقریبا همه ما آدامس جویدن را دوست داریم. به طوری که کارشناسان نیز فواید آدامس را برای سلامتی مان تایید کرده اند. در تمدن یونان باستان و تمدن مایاها، ماده ای را که از درخت آدامس به نام MASTICHE  به دست می آمد، مانند آدامس می جویدند. مایاها از درخت SAPODILLA ماده اولیه آدامس را به نام HINDIBAYI پیدا کردند. با گذشت زمان افرادی که به این قاره ها آمدند، این درخت و کارایی آدامس را کشف کردند. در سال 1869 فردی به نام SANTA اهل مکزیک آدامس را که امروزه استفاده می کنیم، به وجود آورد.

درباره آدامس (سقز)

 

آدامس جویدن یکی از عادت های مهم مردم از زمان های قدیم تا به حال بوده است. حتی سرخپوستان نیز آدامس های طبیعی ساخته شده از درختان را می جویدند. آدامس های ساخته شده در زمان قدیم به صورت طبیعی بوده اند. ولی امروزه این آدامس ها با استفاده از مواد پلاستیکی و لاستیکی ساخته می شوند.

 در صنعت آدامس هنگامی که آدامس طبیعی خواسته ها را برآورده نمی کند، مواد مصنوعی جای آدامس طبیعی را می گیرد. مواد اولیه آدامس عبارتند از : پایه آدامس، شکر، گلوکز، نرم کننده ها، رنگ های خوراکی و طعم دهنده ها.

انواع آدامس

آدامس نیز همچون هر محصول دیگری دارای انواعی است. می توانیم آدامس ها را به دو دسته معمولی و بادکنکی تقسیم کنیم. هر یک از این دو دسته ترکیبات مختلفی دارند و به گونه مختلفی تولید می شوند. فرمولاسیون جزیی این دو نوع آدامس بحثی تخصصی تر است. ما در این مطلب سعی می کنیم یک دستورالعمل کلی برای تولید آدامس به شما عزیزان ارائه دهیم که هر نوع آدامسی را شامل شود. پس تا انتهای مطلب با ما همراه شوید!

نحوه تولید آدامس

شرح کامل نحوه تولید آدامس

آیا می دانید آدامسی که از هر 10 نفر در جیب 7 نفر پیدا می شود، چگونه ساخته می شود؟

لاتکس به دست آمده از درختی به نام MANIKARA ZAPOTA مورد پردازش قرار می گیرد. بدین ترتیب عصاره حاصله از طریق فرآیندهای شیمیایی، جوهر آدامس را شکل می دهند. لاتکس تولید شده با شکر و اسانس پوشش داده می شود. و شربت گلوکز جهت طعم دادن هنگام مخلوط کردن اضافه می شود. این مخلوط با پودرهای شیرین کننده به مدت 20 الی 25 دقیقه دوباره مخلوط می شود. در طول این مدت مخلوط حاصله غیرچسبنده و انعطاف پذیر مانند خمیر نان می شود. خمیر به دست آمده به ماشین آلات جهت تولید هدایت می گردد.

خمیر ابتدا وارد دستگاهی می شود که عمل پاشش را انجام می دهد. در این دستگاه، خمیر مثل نوارهای نازک مانند خمیر دندان از یک مسیر باریک عبور می کند و بدین ترتیب آدامس های تولید شده به صورت بخش های کوچک برش داده می شوند. در نهایت شکل مورد نظر به آدامس داده شده و بسته بندی می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره خط تولید بیسکویت

مراحل تولید آدامس

به طور خلاصه می توان مراحل خط  تولید آدامس را اینگونه طبقه بندی کرد:

  1. ابتدا بیس آدامس را به مواد حجم دهنده آغشته کرده و در دمای بالای 60 یا 70 درجه سانتیگراد آن را حرارت می دهند تا کاملا پخته شود. سپس آن را در داخل میکسر و در قالب می ریزند تا سرد شود.

  2. حال که بیس آدامس آماده شد، مخلوط شکر، اسانس و گلوکز را درست می کنند و آن را به خوبی و اندازه کافی هم می زنند.
  3. وقتی مخلوط گفته شده به خوبی هم زده شد، آن را در داخل دستگاه اکسترودر می ریزند.
  4. در داخل این دستگاه از طریق تیغه به خمیر آدامس برش های افقی و عمودی می دهند و آن را به قطعه های مساوی تقسیم می کنند. در پایان برای انتقال آنها به یخچال، از صفحات چوبی استفاده می کنند.
  5. در این مرحله آدامس ها را به مدت 10 تا 15 ساعت در داخل یخچال هایی با درجه منفی 15 قرار می دهند تا به خوبی سفت شوند. مدت زمان قرار گرفتن در یخچال، بسته به شرایط محیطی متغیر است.
  6. در مرحله بعد از خط تولید آدامس قطعاتی که در مرحله در داخل یخچال سرد شدند را در داخل دیگ های دراژه قرار می دهند و پس از جداسازی تکه های آدامس مجددا آنها را به سردخانه منتقل می کنند.
  7. در این مرحله آدامس آماده شده ات. اما بدون جلا و سفید رنگ است. آدامسی که جلا نداشته باشد، در حین بسته بندی به کاغذ می چسبد. برای جلوگیری از این امر به آن جلا می دهند. جلا دهنده در حقیقت پودر زرد رنگی است که مانع از چسبیدن آدامس به سطوح می شود.
  8. اگر نیاز باشد آدامس را با استفاده از ماده سفید کننده غذایی کاملا سفید می کنند و آن را الک می کنند تا تکه های شکسته شده آن جدا شده و برای بسته بندی آماده شود!

فرمولاسیون آدامس

هر ماده غذایی از یک سری مواد اولیه تشکیل شده است. همچنین فرمولاسیون خاصی برای ترکیب آن به کار می رود که بایستی دقیقا از آن پیروی کنید. ماده اصلی تشکیل دهنده آدامس، صمغ های خوراکی هستند. در کنار صمغ، از شکر، گلوکز مایع و شیرین کننده ها در تولید آدامس استفاده می کنند. آدامس ها انواع مختلفی دارند و انتخاب دستگاه آلات مورد نیاز برای خط تولید آدامس بستگی به این دارد که چه نوع آدامسی می خواهید تولید کنید. فرمولاسیون آدامس در این زمینه تعیین کننده است.

ماشین آلات تولید آدامس

ماشین آلات مورد نیاز در خط تولید آدامس

در تولید آدامس ماشین آلات مختلفی مورد نیاز هستند که در ادامه همه را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید!

  1. میکسر:

همانطور که از نام آن پیداست، مخلوط کننده ای است که شکر، اسانس و گلوکز را با هم میکس می کند. بهترین میکسر برای انجام این کار، میکسر تمام استیل دو جداره است که ژاکت آب گرم آن دو محوره است. این محورها با دورهای مختلف، در خلاف جهت هم حرکت می کنند و به میکس مواد می پردازند.

  1. اکسترودر:

 پس از اینکه مواد ذکر شده توسط میکسر با هم ترکیب شدند، بایستی این مواد را به دستگاه فرم دهی تزریق کرد. این کار توسط اکسترودر انجام می شود. به این صورت که دو عدد ماردون قدرتمند به کار تزریق مواد می پردازند و برای ارتقای بازده دستگاه، بخش خروجی آن را به المنت مجهز کرده اند.

  1. دستگاه فرم دهی:

همانطور که گفتیم، مواد پس از میکس شدن از طریق اکسترودر به دستگاه فرم دهی تزریق می شوند. این دستگاه 5 غلطک مختلف دارد که هر یک وظیفه ای بر عهده دارند. 3 عدد از این غلطک ها ضخامت آدامس را تعیین می کنند و 2 غلطک دیگر محصول را برش داده و شکل های لازم را بر روی آن ترسیم می کنند. هر یک از غلطک ها به واسطه یک الکترو گیربکس مجزا حرکت می کند و سرعت آنها قابل تنظیم است.

  1. دستگاه دراژه:

آدامس های ورقه ای که از دستگاه فرم دهی عبور کرده اند، جهت جدا شدن، لعاب دهی و براق شدن وارد دستگاه دراژه می شوند. این دستگاه که از موتور گیربکس مجزا و بسیار کارآمدی برخوردار است، به صورت چرخشی عمل می کند.

  1. سورتینگ:

آدامس ها پس از عمل دراژه تقریبا آماده هستند. اما چون برخی از آنها در حین بسته بندی به کاغذ می چسبند و یا خرد می شوند، آنها را پیش از بسته بندی به وسیله دستگاه سورتینگ بررسی می کنند و موارد مشکل دار را سایرین جدا می کنند.

انواع آدامس

بیشتر بخوانید: تاریخچه عسل، عسل چیست؟ ساختار عسل، فواید عسل

فواید جویدن آدامس

مغز ما هنگام جویدن آدامس خود را در حالت کار کردن حس می کند و این عمل باعث ایجاد سلول های عصبی جدید می شود، همچنین هنگام جویدن آدامس، حافظه ما قوی تر و درک ما از وقایع بهتر می شود. براساس یک مطالعه انجام شده در انگلستان، جویدن آدامس توانایی هایی مانند یادگیری، یادآوری و به خاطر سپردن امور را افزایش می دهد. از دیگر مزایای جویدن آدامس، دستاوردهای فیزیکی آن است. جویدن آدامس بعد از غذا، هضم غذا را آسانتر می کند. آدامس باعث قوی تر شدن ماهیچه های چانه شده و اگر بدون قند باشد باعث تمیز شدن دندان ها نیز می شود.

در آزمایشات به عمل آمده، دانش آموزانی که هنگام ورود به جلسه امتحان آدامس می جویدند موفق تر از دانش آموزانی بودند که آدامس استفاده نمی کردند. همچنین آدامس به کاهش استرس نیز کمک می کند. آدامس جویدن به خاطر مشغول کردن دهان، یکی از روش های استفاده شده برای کسانی است که می خواهند سیگار را ترک کنند.

ضررهای جویدن آدامس

در واقع جویدن آدامس اساسا" به بدن آسیب نمی رساند. تنها آسیبی که آدامس می تواند به بدن وارد کند بخشی از مواد شیمیایی استفاده شده در تولید آدامس می باشد، پس نوع آدامس و مواد به کار رفته در آن خیلی اهمیت دارد.

مواد آسیب دهنده به بدن عبارتند از :

طعم دهنده ها: که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

شیرین کننده مصنوعی: بر اساس تحقیقات انجام شده، سرگیجه، ناباروری، بی نظمی قاعدگی و حالت تهوع از علائم ایجاد شده توسط آسپارتام می باشد.

SUKRALOZ: این ماده که 600 برابر شیرین کننده تر از شکر طبیعی است، ماده ای سرطان زا است.

MANNITOL: این ماده می تواند باعث حملات قلبی بسیار شدید شود.

MSG: این ماده یک شیرین کننده است و باعث می شود احساس لذت بیشتری از آن چیزی که می خورید را حس کنید در نتیجه می تواند منجر به اختلالات نوروژیک و اختلالات ریتمی قلب شود.

آیا بلعیدن آدامس ضرر دارد؟

اول از همه باید بدانیم که آدامس بلعیده شده به مدت 10 سال در بدن باقی می ماند، آدامس هایی که در معده می مانند باعث بعضی از ناراحتی های معده می شوند، پس باید توجه داشته باشیم که کودکان به بلعیدن آدامس عادت نکنند.

مراحل تولید آدامس

لکه آدامس چگونه از بین می رود؟

تا جایی که امکان دارد آدامس را باید از محلی که چسبیده جدا کنیم، سپس برای از بین بردن لکه ها، اگر روی پارچه و یا لباس چسبیده باشد بایستی آنها را داخل فریزر بگذاریم تا یخ بزنند و اگر روی فرش چسبیده باشد کیسه حاوی یخ را روی فرش می گذاریم و به مدت یک ساعت منتظر می مانیم، سپس به وسیله یک مسواک می توان لکه های آدامس را پاک کرد.

توجه :

لطفا آدامس های جویده شده را در خیابان ها و جاده ها پرت نکنید زیرا پرندگان فورا" آدامس های جویده شده را به عنوان غذا فرض کرده و به محض خوردن خفه می شوند، پس مراقب باشیم.

 

 

 

 

تعداد بازدید کننده : 619