مقالات

خط تولید بسکویت

پیش از اینکه به مبحث جذاب و چالش برانگیز خط تولید بیسکویت بپردازیم، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که صنایع غذایی که تولید انواع کلوچه، بیسکویت، غذاهای کنسروی، فریز شده، رب و غیره را شامل می شود، نقشی بسیار مهم در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا می کند. جدای از این، غذا یکی از مهم ترین مایحتاج بشر است که تامین آن برای حجم عظیمی از جمعیت یک کشور نیازمند برنامه ریزی های دقیق و تخصیص بودجه های گزاف است. بنابراین بسیار مهم است که در خصوص نحوه تولید، هزینه ها و راه اندازی خط تولید انواع مواد غذایی تحقیقات بیشتری انجام بگیرد. تا در تجربه بتوان از دانشی کاملا به روز و منطبق بر استانداردهای روز جهانی بهره گرفت. در مایساکو همراه ما باشید تا صفر تا صد خط تولید انواع بیسکویت را با شما در میان بگذاریم.

 

مراحل تولید بیسکویت

در تولید هر ماده غذایی و خوراکی، یک سری اصول علمی و بهداشتی وجود دارد که بایستی ریز به ریز رعایت شوند. تا در نهایت با محصولی کاملا بهداشتی و ایمن بتوانیم سلامت عموم مردم جامعه را تضمین کنیم. خط تولید بیسکویت نیز از این قضیه مستثنی نیست و راه اندازی آن مستلزم دانش و آگاهی کافی در این زمینه است. تولید بیسکویت مراحلی دارد که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. از مواد اصلی برای تهیه بیسکویت، آرد است که باید درجه کیفی مناسبی داشته باشد تا بیسکویت نهایی از مزه مطلوبی برخوردار باشد. بنابراین مراحل خط تولید بیسکویت را از نحوه آماده سازی آرد شروع می کنیم.

 

مراحل آماده سازی آرد مناسب

مهم ترین نکته در خصوص آماده سازی آرد این است که طوری از آن نگهداری کرد که به دور از هر گونه گرد و غبار، رطوبت و حشرات باشد. جالب است که مبنای بسته بندی آرد به کمک خاکستر آن است. یعنی از طریق درجه بندی کردن آرد بر روی خاکستر آن، می توان به تیره یا روشن بودن آد پی برد. برای تولید بیسکویت درجه یک و با کیفیت، باید از از آرد درجه یک استفاده کرد. تا هم مزه خوبی داشته باشد و هم از استانداردهای وزارت بهداشت برخوردار باشد.

در ادامه بخوانید: نکات بهداشتی در صنایع غذایی

دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه بیسکویت عبارتند از:

  • شکر

  • چربی ها و روغن ها

  • تخم مرغ
  • شیر
  • نمک
  • اسانس ها
  • مواد پوک کننده
  •  

دستگاه های مورد نیاز برای خط تولید بیسکویت

دستگاه آلات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید بیسکویت به شرح ذیل است:

  • الک آرد

  • آسیاب شکر

  • میکسر قنادی
  • دستگاه میکسر خمیر بسکوئیت
  • دستگاه چاپ (منظور همان شکل و فرم دهنده خمیر بیسکوئیت است).
  • دستگاههای فر تونلی
  • نوار سرد کننده بیسکوئیت
  • نوار نقاله ردیف کن
  • دستگاه کرم زن (مخصوص بیسکوئیت های کرم دار)
  • دستگاه بسته بندی
  • دستگاه چاپ روکش بسته بندی

 

مراحل پخت بیسکویت

در ابتدا مواد اولیه را با هم ترکیب می کنند و آن را در داخل دستگاه های میکسر و خمیرگیر قرار می دهند تا خمیر بیسکویت حاصل شود. سپس برای اینکه شکل های مختلفی به بیسکویت داده شود، خمیر آن را در داخل دستگاه چاپ بیسکویت قرار می دهند. پس از اینکه بیسکویت، شکل قالب مورد نظر را به خود گرفت، آن را به طور خودکار بر روی نوار دستگاه فر تونلی منتقل می کنند. خمیر بیسکویت بایستی از تونل حرارت فر تونلی و نوار سرد کن عبور کند. در مرحله بعد بیسکویت از دستگاه رج کن می گذرد تا تمامی بیسکویت ها در یک طول مشخص ردیف شوند. سپس در صورت لزوم به دستگاه کرم مالی منتقل می شوند و پس از بسته بندی، در داخل کارتن های مخصوص قرار می گیرند. در ادامه مطلب خط تولید بیسکویت با ما باشید تا هر یک از این مراحل را به تفصیل به شما عزیزان توضیح دهیم.

 

نحوه تهیه خمیر بیسکویت

خمیر بیسکویت بایستی دارای یک سری ویژگی ها باشد تا محصول نهایی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. مهم ترین آنها داشتن کشش و مقاومت بالا از نظر ژئولوژیکی است. خمیر را پس از تهیه به مدت 1 تا 5 ساعت نگه می دارند تا کاملا جا بیفتد. برای اینکه خمیر از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، بایستی ابتدا تمامی محلول ها در آب حل شوند. سپس خمیر به خوبی ورز داده شود تا با ویسکوزیته مشخصی حاصل شده و به صورت یکنواخت پخته شود. دقت کنید که بایستی قوام خمیر را به خوبی کنترل کرد تا در نهایت خوب از آب درآید.

مرحله پختن و  سرد کردن بیسکویت

بعد از اینکه خمیر بیسکویت آماده شد، طبق مراحلی که در بالاتر نیز توضیح دادیم، خمیر را از داخل دستگاه چاپ بیسکویت می گذرانند. سپس با دادن حرارت مورد نیاز آن را می پزند. پس از پخت ابتدا بایستی بیسکویت سرد شود و سپس جهت بسته بندی آن اقدام شود. چنانچه بیسکویت را سرد نکنند، در داخل بسته بندی ترک خورده و در بسته بندی مشکل ایجاد می شود. دقت کنید که سرد شدن بیسکویت ها بایستی به طور کاملا ملایم انجام شود. به همین منظور از دو اتاقک برای این کار استفاده می کنند.

در ادامه بخوانید: روغن ها و چربی ها

در داخل اتاقک اول یک فن با باد کاملا ملایم قرار دارد که در ابتدا بیسکویت ها به آنجا برده می شوند. وقتی رطوبت بیسکویت ها کاملا گرفته شد، آنها را به داخل اتاقک دوم می برند که از فن بسیار قوی تری برخوردار بوده و کار خشک شدن نهایی بیسکویت ها را انجام می دهد.

 

بسته بندی بیسکویت ها

وقتی که بیسکویت ها سرد شدند، از طریق سینی های مخصوص به واحد بسته بندی منتقل می شوند. این کار نیز توسط دستگاه انجام می شود که سلفون هایی با حداکثر عرض 35 سانتی متر بر روی آنها نصب شده و قادر است 20 تا 180 بسته را در 1 دقیقه بسته بندی کند.

 

هزینه راه اندازی خط تولید بیسکویت

مهم ترین هزینه راه اندازی خط تولید بیسکویت صرف خرید دستگاه های مورد نیاز می شود که همگی برای این هدف ضروری هستند. در کل دستگاه ها و تجهیزات خط تولید بیسکویت زیاد هستند که قیمت های بالایی هم دارند. به همین دلیل بهتر است سرمایه ای مابین 2 تا 3 میلیارد تومان برای این کار داشته باشید! یکی از مشکلات تولید بیسکویت در ایران این است که کارخانجات بسیاری در حال حاضر در این زمینه فعالیت می کنند. بنابراین علاوه بر هزینه های مورد نیاز برای تامین دستگاه آلات بایستی هزینه های بالایی را هم صرف تبلیغات کنید تا برند خود را به مردم بشناسانید!

 

خط تولید بیسکویت ساقه طلایی

هر بیسکویتی بنا به نوع آن (ساده یا مغزدار بودن) و تزئینات و طرحی که برای محصول استفاده می شود، نیازمند دستگاه آلات صنعتی به خصوصی است که بایستی از سوی کارفرما تهیه شوند. بیسکویت ساقه طلایی از آنجا که ساده است و مغزی ندارد، از روش و فرمولاسیون ساده تری برای تولید برخوردار است. بیسکویت های ساقه طلایی همچنین از میزان کالری کمتری نسبت به سایر بیسکویت ها برخوردار هستند. از همین رو محبوب افرادی هستند که به سلامت محصول بیش از هر چیز اهمیت می دهند.

خط تولید بیسکویت پتی پور

خط تولید بیسکویت پتی پور تمام اتوماتیک است. کار کردن با چنین سیستمی بسیار راحت است. چرا که هم سرعت آن بالاست و هم نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد. اینگونه هم هزینه های تولید کاهش می یابد و هم کیفیت محصول بالا خواهد رفت. بیسکویت پتی پور نیز از آن دسته محصولات است که هم بسیار خوشمزه است و هم از درجه کیفی بالایی برخوردار است.

 

خط تولید بیسکویت های بای

بیسکویت های بای به علت مغزدار بودن، مراحل تولید پیچیده تری دارد. بنابراین خط تولید آن نیز متفاوت بوده و دستگاه آن به باند فولادی نیاز دارد. مزیتی که این نوع بیسکویت دارد این است که پرفروش بوده و گزینه بسیار مناسبی برای صادرات به شمار می رود.

 

از مایساکو اطلاعات مربوط به تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع غذایی را دریافت کنید!

مایساکو یک بانک اطلاعاتی بسیار جامع است که دیتای ارزشمندی در زمینه تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادر کنندگان مواد غذایی را دارد. همچنین شما می توانید با کمترین تعرفه ها در سایت ما آگهی تبلیغاتی ثبت کنید و بازدید سایت خود را بالا ببرید. بانک اطلاعاتی مایساکو حاوی مطالب و اطلاعاتی است که در زمینه راه اندازی خط تولید بیسکویت حتما به شما کمک خواهد کرد!

تعداد بازدید کننده : 122