مقالات

ارتباطات و روانشناسی فروش

 

همۀ ما می دانیم که بازاریابی و فروش با یک مقولۀ بسیار مهم تحت عنوان برقراری ارتباط سروکار دارد. منظورم از همۀ ما تمامی کارآفرینانی است که چه در بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند چه روی اینترنت به بازاریابی مشغولند و یا صاحبان مشاغل و کارآفرینان شرکتی می باشند. ارتباط و چگونگی برقراری آن با مردم اولین مرحله از فرآیند فروش و یا معرفی کسب و کار می باشد اما مهمتر از آن حفظ این ارتباط است و مخاطب ما بایستی تصویری بسیار زیبا و نگرشی مثبت از ما در ذهنش ایجاد گردد تا یک همکاری طولانی مدت بین ما ایجاد گردد.
برایان تریسی نامی آشنا در بین فروشندگان و کارآفرینان می باشد. ارتباطات و روانشناسی فروش یکی از مقالات این شخصیت در رابطه با ارتباطات است که ترجمۀ آن را در ادامه می خوانید:

ارتباطات همه چیز هستند
نوشتۀ: برایان تریسی
ترجمه از: امیر آزادی با اضافات

 

 

شالوده و اساس شما برای موفقیت
فروش رابطه ای از تمامی استراتژی های فروشندگی مهم تر است. توانائی شما برای گسترش و ابقاء ارتباطات طولانی مدت با مشتری ، شالوده و اساس موفقیت شما به عنوان یک فروشنده می باشد و باعث موفقیت در کسب و کارتان می شود. فروش رابطه ای به فهم متحرک هائی که در فرآیند فروش توسط مشتری شما تجربه می شود نیاز دارد.

 

 

پیشنهاد یک ازدواج کاری
برای مشتری شما ، یک تصمیم خرید معمولاً به معنای ورود به یک ارتباط طولانی مدت با شما و شرکت شما می باشد. این بسیار شبیه به یک “ازدواج کاری” می باشد. قبل از اینکه مشتری تصمیم به خرید بگیرد ، می تواند شما را ترک کند یا اینکه با شما بماند. او به شما و یا شرکت شما نیاز ندارد. او انتخاب ها و اختیارات مختلفی دارد که تماماً به روی او باز هستند و خرید نکردن هم یکی از این انتخاب هاست. اما هنگامی که مشتری شما تصمیم می گیرد از شما خرید کند و به شما پولی را برای محصول یا خدمتی که می فروشید پرداخت کند به شما وابسته می شود. و از زمانی که او تجربه خرید بدی را از گذشته داشته باشد در مورد این رابطۀ وابستگی ، بسیار ناآرام و نامطمئن خواهد بود.

 

 

به قول های خود عمل کنید
اگر مشتری خود را مأیوس کنید چه پیش می آید؟ اگر محصولتان آنطور که قول داده اید برای او کار نکند چه پیش می آید؟ اگر به او خدمت رسانی نکنید و او را آنطور که قول داده اید حمایت نکنید چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر محصول ایراد داشته باشد و نتواند آن را تعویض کند چه پیش می آید؟ اگر محصول برای نیازهای او نامناسب باشد چه می شود؟ اینها آن دسته از بلاتکلیفی هائی هستند که در ذهن هر مشتری در زمان تصمیم گیری برای خرید بوجود می آید.
اینها برای تمامی شما زمانی که قصد خرید محصولی را از شرکت های فروش مستقیم داشته اید پیش آمده . بسیاری از شما هم هنگام عضویت در این شرکت ها برای فروش محصولات آنها قانون شکنی ها و عمل نکردن بالاگروهی تان نسبت به قول هایشان را تجربه کرده اید و این تجربه می تواند حالا به شما کمک زیادی کند و حالا می دانید یک ارتباط دوستانۀ طولانی مدت با همکارانتان چه نتایج شیرین و جالبی را به وجود می آورد و عمل نکردن به قول هایتان چه نتایج وخیمی را به بار می آورد.

 

 

تمرکز روی ارتباط
امروزه به دلیل پیچیدگی بیشتر محصولات و خدمات مخصوصاً محصولاتی با تکنولوژی بالا ، واقعاً ارتباط مهم تر از محصول می باشد. مشتری از ترکیبات محصول شما یا چگونگی عملکرد کمپانی تان اطلاعی ندارد ، اما می تواند یک ارزیابی و قضاوتی را در مورد شما و رابطه ای که بین شما و او در خلال فرآیند فروش بوجود آمده را داشته باشد. پس در حقیقت ، تصمیم مشتری بر پایۀ واقعیتی است که باعث شده به شما اعتماد کند و چیزی که شما می گوئید را باور کند.

 

 

یک رابطۀ معتمدانۀ محکم ایجاد کنید
در بسیاری از موارد ، کیفیت رابطۀ شما با مشتری یک مزیت رقابتی است که شما را قادر می سازد تا از دیگر افرادی که محصولات یا خدمات مشابهی دارند پیشی بگیرید. کیفیت رابطۀ معتمدانه ای که بین شما و مشتری هایتان برقرار است می تواند به قدری محکم باشد که رقبای دیگر نتوانند در آن وارد شوند.

 

 

مشتریان خود را برای زندگی حفظ کنید
بزرگترین اشتباهی که باعث می شود فروشندگان مشتری ها را از دست دهند به این خاطر است که آن مشتری ها را از افرادی بدیهی و مسلم فرض می کنند. این یک شکلی از “آنتورپی مشتری” است.این زمانی اتفاق می افتد که فروشنده از فعالیت هایش کم می کند و شروع به تکذیب مشتری می نماید. تقریباً هفتاد درصد مشتری هائی که از حامیان و فروشندگان فعلی خود گریزان می شوند بعدها اینگونه پاسخ داده اند که اساساً به دلیل عدم توجه از کمپانی تغییراتی ایجاد کرده اند و کمپانی خود را برای خرید عوض نمودند.

به محض اینکه شما زمانی را صرف نمودید و فعالیت هائی ضروری را برای ایجاد یک ارتباطی بر پایۀ اعتماد با مشتری خود انجام داید ، بایستی آن رابطه را برای زندگی کاری خود حفظ کنید و هرگز نباید این ارتباط را یک امری مسلم برای همیشه فرض کنید. این ارتباط ممکن است با کوتاهی شما سریعاً به اتمام برسد.

 

 

تمرین های عملی
ابتدا، بر ایجاد یک ارتباط با کیفتی بالا با هر یک از مشتریان از طریق یک رفتار مناسب تمرکز کنید تا او دوباره بازگردد ، دوباره خرید کند و شما را به دوستانش معرفی کند.

در مرحلۀ دوم، به مشتریان فعلی خود توجه کنید. به آنها بگوئید که احترام برایشان قائلید. راه هائی را برای تشکر از آنها و تشویق آنها در جهت بازگشت دوبارۀ آنها و انجام همکاری با شما پیدا کنید.

 

منبع کتاب “روانشناسی فروش”/ نویسنده :برایان تریسی

 

 

 

 

تعداد بازدید کننده : 617